رهام ، خودرو سدان ملی از سال ۹۹ در جاده های کشور

رهام ، خودرو سدان ملی از سال ۹۹ در جاده های کشور

مدتی پیش رضا رحمانی وزیر صنعت خبر توقف تولید پراید را اعلام کرد. پس از آن، توقف تولید برخی از مدل های پراید از دی ماه امسال را آغاز شد که به گفته مدیر عامل شرکت خودرو سازی سایپا با کاهش مرحله به مرحله تولید مدل های دیگر، تولید پراید در تیر سال آینده یعنی سال ۹۹ به طور کامل متوقف می شود.

پس از این اعلام خبر، این خودرو ساز، خودرو های رهام و تیبا را جایگزین پراید اعلام کرد. از آنجایی که تیبا از گذشته وارد بازار شده  کنجکاوی در موردش وجود ندارد اما برای رهام ، اولین خودرو سدان ملی سوال های زیادی وحود دارد.

رهام ، محصول جدید گروه خودرو سازی سایپا است که مشخصات فنی آن هنوز نهایی نشده است. این خودرو در ابتدا قرار بود با پیشرانه برلیانس وارد بازار شود، اما در پی تحریم های اخیر صنعت خودرو سازی کشور، احتمال استفاده از موتور تیبا برای این خودرو هم وجود دارد.

تولید انبوه این خودرو از سال آینده شروع می شود و شرکت سایپا اعلام کرده که طبق برنامه ریزس های انجام شده تولید ۱۲ هزار دستگاه از این محصول را در سال ۹۹ خواهیم داشت.

به گفته این شرکت قرار است تیراژ رهام در سال ۱۴۰۱ به صد هزار دستگاه برسد، اما گذشته از این مشکلاتی هم در تولید این خودرو وجود خواهد داشت.

تولید رهام نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است که باید دولت تسهیلات مناسب برای تولید این محصول در نظر بگیرد. به طور قطع تولید پراید در سال ۹۹ متوقف خواهد شد که احتمال دارد در قدم اول خودرو های جایگزین پراید با ظرفیت پایین تری تولید شوند.

یکی از مسائل مطرح شده در تولید خودرو رهام توان موتوری، بهینه بودن و امنیت آن است چرا که شرایط کنونی و سهمیه بندی بنزین و گرانی آن انتظار می رود خودرو سازان بر روی تولید موتور های بهینه و دوگانه سوز با مصرف پایین تمرکز کنند.

تکته قابل توجه در تولید این خودرو موتور و قدرت موتوری آن است که برخی منابع اعلام کرده اند پیرانه توربوی خانوانده X200 (پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ) بر روی این خودرو ملی نصب می شود.

بر اساس شواهد موجود، پیشرانه های مختلفی از بازه ۸۷ تا ۱۵۰ اسب بخار برای رهام در نظر گرفته شده و تا به امروز، نمونه نهایی برای این محصول معرفی نشده است.

پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز مطالعه نمایید

به گفته کارشناسان، این خودرو ملی به عنوان جدیدترین سدان ملی می تواند در ۶ تیپ مختلف به بازار عرضه شود، اما مهمترین مسئله تولید قطعات مورد نیاز آن و داخلی سازی آنها است.

مشخصات فنی همه تیپ های رهام

طبق گفته ها رهام از نمونه ساده ۵ دنده تا اتومات وارد بازار خواهد شد که نمونه ساده آن سیستم پخش CD با درگاه USB، بلوتوث، دو کیسه هوا، صندلی شش حالته دستی راننده ، ترین داخلی پارچه ای، سیستم تهویه دستی، کامپیور سفر، شیشه ها و آینه های برقی، رینگ فولادی ۱۵ اینچی، ترمز BA،ABS و EBD وجود خواهد داشت.

رهام در تیپ ۲ امکاناتی مانند سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری را داراست.

تیپ ۳ این خودرو اتوماتیک و به جعبه دنده ۶ سرعته AT مجهز شده است. این نمونه از رهام مشابه تیپ ۱ این خودروی سدان است و تنها با جعبه اتوماتیک عرضه می شود.

تیپ ۴ این خودرو هم اتوماتیک است و با امکاناتی مشابه تیپ ۲ دنده ای عرضه می شود. در تمام تیپ های اتوماتیک رینگ ۱۶ اینچی آلومنیومی جایگزین رینگ های ۱۵ اینچی فولادی شده است.

۲ نمونه اصلی رهام اتوماتیک به تیپ ۵ و ۶ اختصاص پیدا می کند. تیپ ۵ این خودرو به شش کیسه هوای ۱ نقطه ای مجهز است و سنسور باد لاستیک، کروز کنترل، آینه تاشو برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی نیز در این نسخه اتوماتیک دیده می شود.

در فول ترین نمونه این خودرو، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی جایگزین نمایشگر ۷ اینچی شده و رادار نقطه کور، تریم داخلی چرم، صندلی برقی راننده و چند ویژگی جزئی دیگر به خودرو اضافه شده است. طبق بررسی ها انجام پذیرفته از این سدان ملی با جعبه فرمان کمکی برقی به بازار عرضه خواهد شد.

___ با سیم پو باش تا از دنیا دور نمونی ___

نظر شما در مورد این مطلب چیه

آدرس ایمیل شما بصورت عمومی در نظرات منتشر نخواهد شد.

لطفا از ارسال نظرات نامرتبط با این مطلب خودداری نمایید.